26 Ağustos 2010 Perşembe

Trans Sibirya VII- Son etap, Birobidyan'dan Vladivostok'a



Yolculugumuzun son 1,000 km.sine girdik. Artik onumuzde sadece Habarovsk ve Vladivostok var.

Sehrin Armasi

Habarovsk (8493 km, Moskova Saati +7)



Habarovsk (Rus.:Хаба́ровск, Nüfus 583,072) Uzak Doğu Rusya'da, Rusya - Çin sınırına yaklaşık 30 km. uzaklıkta bir şehirdir. Şehir Vladivostok'tan sonra Uzak Doğu Bölgesi'nin ikinci büyük ama en guzel kentidir.



Habarovsk, ismini kaşif Yerofey Habarov'dan alır. Şehir Amur ve Ussuri ırmaklarının birleştiği noktada 1858 yılında bir uç karakol olarak kurulmustur. Bolge’de Ruslar’dan once gocmen Çinli kabilelerin egemenligi soz konusuymus.



Sehir oldukca sasirtici bir sekilde, senenin 300 gunu gunes almakta (Internetin yalancisiyim !) ve Fransa’nin Nice sehriyle ayni paralel uzerinde bulunuyor.

Halk plajlara hucum etti, vatandas suya giremedi !

1894’de Rus Cografya Dernegi’nin bir subesi Habarovsk’da aciliyor. Bu da sehirde Kutuphaneler, tiyatorlar ve muzelerin acilmasini tetikliyor. Gunumuzde, yaklasik 600,000 nufuslu sehirde 60 tane muze bulunuyor (3 milyonluk Izmir’de kac tane var acaba ?)



Amur Nehri’nin (Çince’de Siyah Ejderha Nehri) yaninda kurulmus olmasi nedeniyle sehir her zaman onemli bir ticaret merkezi olmus. 1916 yilinda Amur Nehri’nin iki kiyisini baglayan kopru bittikten sonra Trans Sibirya hatti nehrin karsi kiyisina gecebilmis. Bu da, Trans Sibirya’nin gectigi diger sehirlerde oldugu gibi sehrin onemini daha da artirmis. Bu koprunun planlari 1908 Uluslararasi Paris Sergisi’nde (EXPO’nun dedesi) Eyfel Kulesi ile birlikte Altin Madalya’ya layik gorulmus !

Amur Koprusu

Vladivostok’tan farkli olarak Habarovsk, Sovyet doneminde yabancilara (Ya da kendi yurttaslarina) kapali bir sehir olmamis. Bu da yanibasindaki Çin’den her daim ziyaretci almasina neden olmus. Bugun de yilda bir milyon civarinda Çinli turist ve Japonya ve Kore’den yatirimcilar sehri ziyaret ediyor.

Tren Gari

Sehrin uluslararasi Havaalani’ndan Japonya, Cin, Kuzey Kore, Guney Kore ve Israil’e ucuslar var. Ayrica Amur Nehri’nde isleyen vapur araciligiyla 1,000 km. Kuzeye dogru gitmek mumkun. Cin’in Fuyuan sehrine de gunluk vapur seferleri bulunuyor.

Guzel Sehir !

Yolculugumuzun son duragina dogru, icimizde biraz huzun ve tatli bir yorgunlukla yola koyulalim.








Yolculugumuzun son duragina kazasiz, belasiz vasil olduk ! Vladivostok’tayiz.

Sehrin Armasi

Vladivostok (9288 km, Moskova Saati +7)



Yola cikali 9,288 km ve de (Irkuts’da ki 3-4 gunluk molayi saymazsaniz) yaklasik 8 gun oldu. Mesafenin ne kadar korkunc oldugunu anlamak icin Rusya ve Turkiye’nin yuzolcumlerini kiyaslayan haritaya bakmak yeterli olacaktir.



Vladivostok (Rusça: Владивосто́к, Nüfus 594,701) Rusya’nin Uzakdogu bolgesinin en buyuk kenti ve Buyuk Okyanus kiyisindaki en onemli liman sehri.

Tren Gari

Vladivostok ismi Rusca’da "Dogu’nun Hakimi" anlamina geliyormus. Burada’da Istanbul’daki benzer bir halic bulunuyor ve oradakine de Altin Boynuz deniyormus.

Vladivostok Halic'i

Sehir 1859’da kucuk bir donanma ussunu kurulmasiyla sekilenmeye basliyor. 1899’da ilk yuksek ogrenim kurumu aciliyor (Bugun 6 Universite var). Bir klasik olarak Vladivostok’a demiryolunun gelmesi sehrin kaderini degistiriyor, ekonomi patliyor vs.



Rus Donanmasının Uzakdoğu Filosu’nun da ana üssü durumunda olmasi nedeniyle 1958-1991 yillari arasinda sehre yabancilarin girmesi yasakmis.Bu tarihten once ise sehirde yogun bir Koreli ve Cinli nufusu bulunuyormus. Bugun ise cogunluk dogal olarak Ruslar ve Ukraynalilar’da.

Uzakdogu'yu Rusya'ya katanlarin anisina dikilmis anit

Sehrin en onemli sorunu, balikcilik ve deri sanayi, enerji santralleri, tersaneler ve donanma ussu nedeniyle meydana gelen kirlilik. Kirlilik bazi bolgelerde ekolojik felaket boyutlarina ulsamis durumdaymis. Bilim adamlarinin soyledigine gore bolgede agir metal kirliligi o kadar yogunmus ki, hicbir yer yasamak icin uygun ozelliklere sahip degilmis.



Biraz da guzel seylerden bahsedelim. Vladivostok sehrinin merkezi dunyanin en kirli bolgelerinden birisi olmasina ragmen cevresi, dunyanin en nadir ve en guzel bazi canlilarina yuva olmus durumda. Guzel seylerden bahsedelim dedik ama ne yazik ki bahsedecegimiz 3 yirticinin da soyu cok ciddi tukenme tehlikesiyle karsi karsiya.

Sibirya Kaplani

Dogada yaklasik 500 Sibirya Kaplani’nin (Amur Kaplani- Panthera tigris altaica) kaldigi dusunuluyor. Vladivostok’un 250 km kuzeyinde, Rus Bilimler Akademisi’nin kurdugu bir Sibirya Kaplani koruma alani bulunuyor. Bu sayede son yillarda kaplan nufusunda bir nebze de olsa artis saglanmis.

Sibirya Kaplani

Dunya’da Sibirya Kaplani’ndan daha guzel bir canli varsa, bana gore o Amur Leopari ’dir (Mancurya leopari-Panthera pardus orientalis). Rusya Uzakdogusu’nda Kore ve Cin’in kuzeydogusundaki kucuk bir alanda yasamaktalar. Doga’da 30-35 birey kaldigi dusunuluyor.

Amur Leopari

Boyle guzel bir canliyi yok eden insana ve insanliga soylenecek soz bulamiyorum.
www.amur-leopard.org adresinden bu guzel canlinin filmlerini seyredebilirsiniz.

Amur Leopari

Bolgede yasayan bir baska cok guzel ve nadir canli da Leopar Kedisi.

Leopar Kedisi (Foto: Stefan Kulpa)


Uzun yolculugumuzun sonuna geldik. Bence dunyanin en guzel yolculuguydu. Ancak henuz memlekete donmedik. Bunun icin birkac yol var.
- Trans Sibirya Demiryolu’nu tersten gitmek,
- Vladivostok’tan Moskova’ya, oradan da memleket ucmak,
- Vladivostok’tan feribotla Japonya’ya veya ucakla Japonya, Cin ya da Kore’ye gecip (Hala enerjiniz varsa) biraz da oralarda vakit gecirdikten sonra memlekete donmek.

Benim tercihim Seul’a ucup bir hafta kadar oralari da gordukten sonra Izmir’e donmek olurdu herhalde !

9,288 km.? Vay anasini sayin seyirciler !!!

Gosterdiginiz sabir ve yoldaslik icin tesekkur ederim. Kusurlarimiz affola ! Baska bir yolculukta gorusuruz.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Anlatım mı, gezinin kendisi mi dah a güzel karar veremedim.

Adsız dedi ki...

çok teşekkürler. süperdi. artık rahatlıkla gerçeğini bir uygun zamanda yapabiliriz...mehmet

leo dedi ki...

yasa kaptan, varol- ucurdun bizi vallahi...