18 Haziran 2010 Cuma

Gel-Git Parati



Parati’nin fotograflarina baktiginizda, tipik bir “Abi ben herseyi birakip bir balikci kasabasina yerlesecegim”deki balikci kasabasini gorebilirsiniz !
Bu balikci kasabasi Brezilya’nin Costa Verde (Yesil Sahil) bolgesinde bulunuyor. Kurulusu oldukca eski, 1500’ler. Fotograflardan da anlasilacagi uzere mimari, tipik koloniyal: Portekizliler kurmus.



Parati’yi ilginc kilan ozelliklerden biri Arnavut kaldirimli sokaklari. Kasaba’nin merkezine motorlu araclar sadece carsamba gunleri girip cesitli ihtiyaclari gideriyorlar. Onun haricinde sadece yayalar ve bisikletler kullanabiliyor bu yollari.
Kasabada bulunan koloniyal mimari ogelerinin restore edilmesinden sonra turistik acidan oldukca populer olmus, yani artik gidip yerlesilebilecek bir balikci kasabasi degil !



Gelelim bu tropik cennetin asil ilginc yonune. Portekizli kurucu babalar, Kasaba’da guzel bir izgara yontemi uygulamislar. Tum yollar denize dik aciliyor.



Bu sayede de ayda bir kere, dolunay zamaninda gerceklesen gel-gitle yukselen sular kasabanin yollarini birer kucuk dereye ceviriyor.



25-30 cm. yukselen bu sular sayesinde Portekizliler, Kasaba’yi ayda bir kere piril piril temizlemeyi planlamislar.

1 yorum:

Oner dedi ki...

Portekiz, Avrupa'nın 16. asırda en fakir ülkesiyken, bir asır geçmeden İspanya ile beraber küresel süper güç olmuştur. Portekiz bunu "feitorias/fabrikalar" dedikleri ticari garnizonlarla başarmıştır. Portekiz yakın keşiflerle ilk önce Afrika kıyılarına açılmış, oradaki yerel yöneticilerden Arguin adasını "fabrika" olarak kiralamıştır. Arguin'i üs olarak kullanarak hem Afrika'yla ticaret yapmış hem de zamanla daha güneye inerek Ümit Burnu'nu dolanmış, yol boyunca Hürmüz (İran Körfezi), Malacca (Malezya), Ternate (Endonezya), Goa, Cochin (Hindistan) ve Macao (Çin) adlı başka "fabrikalar" kurarak Hindistan ve Çin'e ulaşmıştır. Portekizli General Albuquerque bütün bu operasyonları Lizbon'dan yönetmektense, Batı Hindistan kıyılarındaki Goa'yı merkez üs olarak seçmiş, kısa zamanda baharat yolu ve ticaretine egemen olmuştur. "Fabrikalar" kanunen ve fiziken korunaklı üs şehirlerdir. Bu garnizonlar pazar, ambar, liman, dağıtım ve teşhir merkezi, gümrük, diğer keşiflere ve fetihlere üs görevleri görmüştür. Çevre "fabrikalardan" gelen mallar Gao'da toplandıktan sonra ya Portekiz'de pazara sunulmuş ya da Portekiz'in Batı Avrupa'daki iç "fabrikalarına" ihraç edilmiştir. Portekiz'in büyük başarısı, zamanla yeni rakipler doğurmuştur. Hollanda, Cape Town (Güney Afrika), Calicut (Hindistan), Ambon (Endonezya), Coromandel Coast (Hindistan), Colombo (Sri Lanka), Formosa (Tayvan), Canton (Çin), Mocha (Yemen) and Fort Oranje (New York), Dejima (Japonya) şehirlerinde "fabrikalar" kurarak 17. asırda dünyanın ticaret süper gücü olmuştur.