2 Haziran 2010 Çarşamba

Kanatli Bir Mercedes

Karsinizda otomobil tarihinde cigir acan araclardan biri: Mercedes Benz 300 SL, nam-i diger Martı Kanat (Gull Wing).



O yil Le Mans yarisini rakibi Jaguar’a kaptiran Mercedes, rakibi kadar guclu bir otomobil uretmek icin kollari sivar. Bunu yapabilmesi icin de 1951 model 300S'in 3.0 litre hacimli, 6 silindirli motorunu kullanmaya karar verir. Teknisyenler, hafif ama cok sagam bir boru sasi gelistirirler. Kapi esigi mumkun oldugu kadar alcak konumlandirilir ancak buna ragmen geleneksel kapılar için hala fazla yuksektir. Boylece 300 SL, daha sonraları unlu olmasini saglayan kanat seklindeki kapilara sahip olur. Efsane haline gelmesini saglayan kapilari , estetik kaygilarla degil , teknik bir mecburiyet geregi bu sekilde yapilmistir. Kapi menteselerini tavana yerlestirmekten baska care yoktur.



SL harfleri "Super Leicht" (super hafif) anlamina geliyordu. 300 SL, ilk olarak Italya'daki Mille Miglia yarisina katildi ve bir ay sonra Isvicre'de katildigi yarista spor otomobiller sinifinda birinci oldu. Uretildigi ilk yil onemli basarilar kazanan otomobil, 1953 yılında kucuk degisikliklere ugradi. Bu degisiklikler sonunda motor gucu 172 bg'den 208 bg'ye yukseldi. Karoser biraz yukseltildi ve motordaki sicak havanin daha kolay cikabilmesi icin camurluklara havalandirma delikleri acildi.

1954 yılında seri uretime gecme karari alindi ve o yil New York'taki Otomobil Fuari'nda tanitildi. Yaris versiyonu ile cok benzer ozelliklere sahip olan 300 SL'in yol versiyonu ayni zamanda enjeksiyon sistemli ilk seri uretim otomobil olarak da tarihe gecti.



İki kisilik bu otomobilin direksiyonu one dogru katlanabiliyor ve surucunun otomobile binisini kolaylastiriyordu. Bagaj olarak iki koltugun arkasi kullanılıyordu. Yok denebilecek bir yalitim ile kokpitin hemen altindan gecen egzost borusu yuzunden aracin tabani asiri isiniyordu.

Yuksek hizlarda, esnek arka dingil yüzünden zapdetmenin bir hayli zor oldugu 300 SL'den 4 yıl boyunca toplam 1400 adet uretildi. 1957 yılında ise yerini 300 SL Roadster'a birakti.



Bugün
Otomobil tarihine baktigimizda cagina damga vuran bir cok otomobil oldugunu goruruz. Bazi firmalar bunlari gunumuze uyarlama akilliligi ve sagduyusunu gosterdiler. Bunlarin arasinda bulunan Mini, Dodge Challenger gibi bazilari belki de ilk uretildikleri hallerinden bile guzel oldular ve tutuldular. Bu kervana en son katilan yolcu ise yukarida bahsettigimiz Mercedes Marti kanat oldu.





Mercedes’in performans birimi diyebilecegimiz AMG ile Mercedes’in ortak uretimi olan yeni Marti kanatta, 6.3 litrelik V8 AMG motoru, 571 bg.’ye ve on ve arka akslar arasinida yuzde 47:53’luk bir agirlik dagilimina sahip.



Ilk modelin mi, yoksa bugun uretilenin mi daha guzel oldugunu sizin begeninize birakiyorum.



www.mercedes-benz.com.tr

Hiç yorum yok: